Sydpilaren på Stetind

Siste helga i juli, pakket jeg og Aksel sammen campen vår i Lofoten etter en lang og fartsfylt partynatt på Klatrekafeen i Henningsvær. Vi hadde hatt en fin uke i Lofoten og nå var tiden inne for å avslutte sommerferien med en bestigning av Norges Nasjonalfjell, Stetind som ruver som en ambolt rett opp fra havet og over 1300 meter opp til himmels. Vi tok ferga fra Svolvær til Skutvik og kjørte nordover til Tysfjord, hvor vi etablerte oss i telt på den fine rasteplassen under Stetind.

stetind1

Planen var å klatre Sydpilaren fra Kongelosjen og helt opp til toppen, 14 taulengder med vanskeligste opp på grad 6. Vi pakket og forberedte utstyr, før vi krøp inn i teltet tidlig. Vi skulle starte tidlig neste morgen, så vi måtte få litt søvn.

Stet1

Klokken seks på morgenen startet vi gå oppover stien. Dagen var nydelig, strålende sol og blå himmel, med en lett vind som kom av og til og gjorde at det ikke ble for varmt. Forran oss hadde vi 4 briter som også skulle på Sydpilaren, men de tok vi igjen like før man går av stien fra Normalveien. Stien fant vi lett, og det var overraskende kjapt og komme seg bort til innsteget ved Kongelosjen. Det kriblet i hele kroppen der vi sto å kikket oppover det uendelige fine fjellet! Jeg startet og lede de 5 første taulengdene, så tok Aksle de 6 neste, så tok jeg de 3 siste.

stet2

Dette var virkelig en utrolig fin klatretur, med mye nydelig klatring, og en uforglemmelig utsikt. Det var også flere fine hyller hvor lunchen ble inntatt med et smil om munnen.

stet3

Vel oppe på toppen av Norges Nasjonalfjell spiste vi, før vi startet returen ned normalveien. Vi brukte 13,5 time fra bilen til bilen uten å stresse.

stet4

Vi var særdeles fornøyde med avsluttningen av ferien, og koste oss velfortjent med en cheesburgermeny på Statoil i Ballangen!