Hærlige dager i Lofoten

lof7 

Nest siste helg i juli var det på tide å dra til Lofoten for å få en uke med mye klatring og fint vær. Og fint vær ble det faktisk alle dagene, strålende sol og blå himmel!! Teltet ble satt opp på vår faste plass på “Festvåg-klatrecamp”, og jeg og Gråtass fikk etablert oss godt tilrette. Det var mange klatrere i Lofoten, og jeg kunne kanskje telle opptill 20-25 telt på det meste rundt Festvåg. Aksel skulle komme først i midten av uka, så jeg ankom alene og skulle klatre med Helen og Bengt de første dagene.

lof6

Vi hadde noen fantastiske dager med mye fin klatring, avslapping, et par gode fester på Klatrekafeen, og litt bading for de av oss som var tøff nok til det 😉 Høydepunktene for uka var da jeg, Helen og Bengt klatret Vestpilaren på Presten. Helt fantastisk!!! Den fineste klatreturen jeg har gjort! 11 taulengder med nydelig klatring opp til grad 6. Og den utsikten med det klare blå havet under oss hele tiden, er ubeskrivelig!

lof8

En annen fin tur vi gjorde som jeg vil nevne var Nordryggtraversen på Vågakallen, som er fin 10 taulengders alpin rute på grad 4+. Fantastisk tur i høyfjellet med utsikt over hele Lofoten! Rutene Lundeklubben og Tromsøekspressen var også veldig fine!

lof9

Etter en sommer med mye regn i Nord var det godt å få over en uke med strålende vær og klatring hver dag. Trengte det! Lofoten er noe for seg selv når det gjelder klatring, og det å sosialisere seg med andre klatrere i fantastisk kystnatur.

Av Bent Vidar Eilertsen

Leave a Reply

