Tretten Jenter; Del 2

I januar ga de tretten jentene oss en kald skulder og vi måtte snu uten å ha nådd toppen. I påska forsøkte vi å oss på nytt for å se om vi kunne få kjemien til å stemme bedre. Denne gangen kunne vi starte mye seinere på dagen. Vi beregnet det slik at vi skulle få sol på ruta. Dermed holdt vi oss varme på fingrene noe som må sies å være en fordel….(noe vil kanskje betegne det som juks,,;).Denne gangen visste vi mer om hva vi ga oss ut på så vi kunne legge igjen noe utstyr. Vi hadde med noen isskruer i tilegg til et ”vanlig” rack. De fikk vi ikke bruk for. Vi hadde ellers med to økser og stegjern og vi klatret i stive sko.

trett3

Vel ute på Senja oppdaget jeg at jeg hadde glemt noe helt essensielt nemlig maten min. Alle som har vært på tur med meg har nok fått med seg at jeg er svært glad i mat så dette var ikke noen positiv overraskelse, men vi kunne jo ikke snu på grunn av slike småting.Vi gikk på ski opp til innsteget noe som tok rundt en halv time. Der la vi fra oss skiutstyret og andre ting som vi ikke hadde bruk for ved en stor stein. Så la vi i vei opp snøbakken til starten på ruta hvor vi etablerte den første standplassen.Jeg gledet meg til å klatre, og prøvde å skyve tanker om mat vekk.  Vi hadde klatret to taulengder sist og vi var usikker på hvor mange det var til topps. Vi hadde en liten diskusjon om hvem som skulle få æren av å lede de forskjellige taulengdene. For akkurat som de tretten jentene var de svært forskjellige. Vi kom til at Bent skulle begynne for da kunne jeg få en sjanse til på svapartiet som avviste meg sist.Den første taulengden består av en rekke interessante opptak av varierende vanskelighet. Bent bemerket at han ikke husket det som så vanskelig, som det føltes denne gangen. Noe tynn is lå på fjellet og lagde vanskeligheter. Den første taulengden ender på en smal hylle som er en fin luftig standplass.

Over denne hylla skulle jeg lede videre opp svapartiet som jeg med tanke på tidligere hendelser tillater meg å omtale som Aksels-Sva.

trett5

Bent fikk fra en mer gunstig posisjon plassert den første sikringa litt opp på svaet, noe som var bra for syken. Jeg gikk på, noe nølende i starten deretter med mer selvtillit. Etter noen spennende flytt var jeg over svaet og det føltes svært godt etter tidligere nederlag. Videre valgte jeg å traversere mer mot venstre enn den linja Bent fulgte sist. Her var det et bart sva med noen riss som jeg fulgte opp. Her var det noen spennende flytt i stive sko! Neste taulengde var svært spennende, for det var vanskelig å se fra standplass hva den bø på.Her var det noen korte opptak før man kom rundt et hjørne og opp noen bratte dieder formasjoner. Oppe i diederet sto Bent fast en stund for klatringa her var ikke enkel. Han var misfornøyd med at jeg hadde brukt to av våre tre hekser på standplassen for der han sto hadde han bruk for dem. Nå var det ikke så mye å gjøre ved det, så han løste det ved å flytte på noen sikringer. Etter en lengre kamp kom han til topps, svært fornøyd. Jeg var også svært fornøyd når jeg kunne klatre videre for standplassen hadde kommet i skyggen og da ble det fort litt kaldt. Dessuten begynte jeg å bli sulten.Denne taulengden som var den siste bratte var mye brattere og mer eksponert enn de foregående.Derfra fortsatte vi på løpende forankring til toppen. Her var det en bratt snøflanke med klippe opptak.  trett4

Vi nådde toppen mens en fantastisk soldnedgang utspilte seg for oss ute i fjordgapet. Bent delte maten sin med meg og vi tok de obligatoriske toppbildene før vi klatret ned en snøflanke til innsteget.Skikjøringa ned til bilen var ikke noen stor opplevelse med slitne bein og tung sekk, men Bent ga likevel gass gjennom skogen i vanlig stil!Jeg jukset og bar skiene det siste stykket.De tretten jentene hadde gitt oss en varm mottakelse denne gangen! 

Vi håper at noen andre også vil prøve seg på ruta så får vi justert graderingene våre.

Av Aksel Sveum

Leave a Reply

