Isklatring på Breibekken, Tamokdalen

Så var det på han igjen, nok en alpin start til stor iritasjon i det øyeblikk vekkerklokka ringte søndag 15-jan kl 0700… Denne gang hadde jeg avtalt med lokalhelten, og veteranen Aadne Olsrud, Tamokdalens store sønn, isklatring med han i Tamokdalen. Han hadde lokket meg med store ord om feite fine fosser på rad og rekke, korte anmarsjer, fine værforhold, lite snø i sidene, og iskvalitet man ikke kunne finne maken til…og etter at han hadde mailet meg en del bilder av fossene, ble jeg lokket med. Jeg dro med meg Aksel, som er en ung og fremadstormende alpinist og ishugger for tiden. Alltid klar for nye turer som vanlig. Etter en kort guiding gjennom Tamokdalen med Aadne, der han viste oss alle fossene, og fortalte om alle fine toppturene i området, var det bare en ting og si; DET HAN HADDE LOKKET MED STEMTE PÅ EN PRIKK!! Fossene var på rekke og rad og anmarsjene korte, det var bare en ting å gjøre, velge en av de, og begynne å klatre! 😉 Vi ble enige om at jeg som en gjestene, skulle få gleden av å begynne å lede, noe jeg tok fatt på med iver og mot. Etter å ha kjent på kroppen at man fortsatt var litt rusten på led fra i fjor, tok man det litt roligere og behersket.

TamokBent 

En hengende standplass ble laget, og jeg kunne se de to andre bevege seg i takt og tone opp mot meg. Isen var perfekt! Så tok veteranen Aadne fatt på den loddrette søyla på neste taulengde. Han gjorde en solid jobb opp til neste stand, selv om vi alle kunne konstatere at syken var tilstede pga rustenhet fra i fjor.

 TamokAadne

Så fikk Aksel forsøke seg for første gang isklatring på led på en moderat bratt is, noe han gjorde bra og i god stil!

TamokAksel 

Vi gikk meget fornøyde ned til bilene, og ble enige at her skulle vi møtes igjen for nye utfordinger! Kanskje en isklatresamling i Tamokdalen i regi av klubben og Aadne! Vi avsluttet med kaffe og sjokolade i peisestua hos Aadne! Nok en fin dag ute i det fri! 😉 

Av Bent Vidar Eilertsen 

Leave a Reply

